ENSTANTANE ÖNCELİKLİ MOD NEDİR?
ENSTANTANE ÖNCELİKLİ MOD (S/TV) NE ZAMAN KULLANILIR?
Fotoğrafçıya zaman kazandıran modlardan biri de budur; Enstantane öncelikli mod... Bu modda ennstantane ayarı sizin kontrolünüzdedir. Bir enstantane ayarı yapılıp deklanşöre yarım basıldığında makinenizin pozometresi otomatik olarak ortam ışığını ölçüp size bir diyafram ayarı verecektir. Eğer gün ışığında hareket eden objelere yönelik çekimler yapacaksanız bu modu kullanabilirsiniz. Bir akrobasi hareketinin, basketbol maçının, otomobil yarışının, çiçekten bal alan bir arının kanatlarının çekimi yapılacaksa 1/100-2000’ gibi bir enstantate ayarı yapmanız gerekecek. Öte yandan, bir şelalenin, şırıl şırıl bir derenin akışını ipeksi bir dokuyla fotoğraflamak için tam tersini yapmalısınız. Enstantanieyi 1/30'un da altına almalısınız. Hatta 30 sn. gibi daha uzun pozlamalar denemelisiniz. Bu çekimlerde bir tripod kullanmanın zorunlu olduğunu unutmayın. Elde böyle bir çekim yapmak, tüm fotoğrafın netsiz çıkacağı anlamına geliyor. Çünkü düşük hızlı pozlandırmalarda eliniz titreyecektir. Ne kadar sıkı tutarsanız tutun…
Enstantane hızının gerekli olduğu başka konular da vardır. Bir stüdyo çekiminde, bir sıvının (süt, bira, su, kahve vs.) net olarak yakanlaması gerekebilir. İster pencereden gelen ışıktan, ister yapay ışıklardan yararlanın, bu tür çekimlerde makinenizi manuel modda kullanmanızı öneririm. Çünkü kapalı ortamlarda bu modda çekim yapıldığında makinenizin pozometresinin diyafram ayarında yanılmalar söz konusudur.
Fotoğrafta hareket stabil bir konu değildir. Makineye paralel hareket eden bir objeyle, karşı tarafından yaklaşan bir objenin hız algısı farklıdır. Bir örnek verelim: At yarışlarında soldan sağa veya sağdan sola doğru koşan atların hızı, atların karşıdan size doğu yaklaşması durumundan çok farklıdır. Karşıdan gelen atlar tozu dumana katmalarına karşın sanki ilerlemiyorlarmış gibi gelir. Oysa hızlarında pek bir fark yoktur. Varsa da kolay kolay fark edilmez. Böyle bir pozun çekiminde daha düşük bir enstantane hızıyla çalışılabilir. Fakat makinenize paralel koşan atları net olarak yakalamak için aynı şeyi yaparsanız atlar bulanık çıkar. Yani bu çekimlerde enstantane hızınızı artırmalısınız. Ne kadar mı? en az 1/1000 ve üzeri...
Bu hızın, sizin atlara olan mesafenizle de ilgisi vardır. Tribünden bakarken daha geniş bir görüş alanı oluşacaktır. Baş ve göz hareketi nispeten yavaştır. Bu da kameranızın daha yavaş hareket edeceği anlamına geliyor. Burada 1/500 değerinde bir ayar yeterliyken, koşu parkuruna yaklaştıkça objeyi takip etmek için doğal olarak göz ve baş hareteti de hızlanacaktır. Tabii kameranızın hareketi de... Dolayısıyla, burada 1/1000 ortamalarında bir enstantane hızı işinize yarayabilir.
Fotoğraflar: Taner Oralalp
Yorum Yapın